KONTAKT: tel. 509 938 519, 601 317 168 Rozliczenia tel: 729-991-277 |
![]() |
biuro@savant.org.pl, fundacja@savant.org.pl | ![]() |
nr konta: 40 2030 0045 1110 0000 0407 9690 |
Niedawno została opublikowana książka Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej.
Poradnik „Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej” powstał z myślą o nauczycielach, którzy w wśród swoich uczniów mają osoby z zespołem Aspergera. Sytuacja taka jest spotykana coraz częściej, gdyż liczba dzieci z taką diagnozą systematycznie rośnie. Do lektury poradnika zapraszamy także dyrektorów placówek oraz specjalistów: psychologów, pedagogów, terapeutów, którzy mają pod opieką uczniów z zespołem Aspergera i uczestniczą w organizacji pracy edukacyjno-terapeutycznej. Mamy nadzieję, że publikacja będzie źródłem wielu informacji i inspiracji do codziennej pracy z uczniem z zespołem Aspergera, a także z całą klasą
Książka ma status ogólnodostępnej, więc zapraszamy do czytania!
W kwietniu do konsultacji publicznych został skierowany projekt Rządowego programu pomocy uczniom Wyprawka szkolna na rok szkolny 2015/2016. Kwota dofinansowania w ramach programu Wyprawka szkolna waha się od 225 zł do 770 zł w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Ministerstwo Edukacji Narodowej szacuje, że w 2015 r. z programu będzie mogło skorzystać ok. 227 tys. uczniów, w tym ok. 105 tys. uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Czytaj więcej: Programy dotacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Hans Asperger opisując zespół Aspergera początkowo wykluczał możliwość diagnozowania go u dziewcząt. Dopiero dalsze dowody kliniczne spowodowały zmianę jego stanowiska.
Prawdopodobnie więc kryteria zespołu Aspergera zostały oparte na behawioralnym fenotypie chłopców, a przez to wiele dziewcząt i kobiet nie spełniało kryteriów i nie było diagnozowanych.
Patrząc w ten sposób proporcja diagnoz chłopcy-dziewczęta wynosi 10:1. Jeżeli weźmiemy pod uwagę trochę inny, tzw, dziewczęcy model ZA to proporcje te zmieniają się na 4:1.
Okazuje się bowiem, że spotykamy dziewczynki z ZA, które wykorzystują tzw. imitację.
Obserwują one koleżanki, które są społecznie akceptowane, a następnie starają się skopiować ich zachowanie. Pozornie więc wydają się dziećmi dobrze funkcjonującymi, ale w rzeczywistości odgrywają jedynie pewną rolę. Czasem naśladują jakieś postacie z filmów.
Umiejętność naśladowania i postępowania w konkretnych sytuacjach wygląda bardzo naturalnie, co powoduje, że innym ludziom trudno uwierzyć, że te zachowania są sztuczne.
Jeżeli uwzględnimy tutaj bardzo dobrą pamięć ludzi z ZA, to nie trudno sobie wyobrazić jak wiele ról potrafią odegrać.
Chłopcy z ZA najczęściej interesują się transportem, albo jakimiś obszarami nauk ścisłych, elektroniką lub komputerami.
Jeżeli dziewczynka ma podobne zainteresowania to rozważamy u niej ZA.
Jednak okazuje się, że zainteresowania dziewcząt z ZA częściej skupiają się na zwierzętach oraz literaturze klasycznej. To nie budzi niepokoju, czy zdziwienia.
Łatwiej nam również zaakceptować fakt, że dziewczynka porządkuje swoje rzeczy, czy dba o kolorystyczny dobór garderoby, bo są to cechy porządane społecznie. Podobnie nie budzi nadmiernego zdziwienia dziewczynka uciekająca w świat fantazji, bawiąca się lalkami, czy wymyślająca rozmaite historie.
Lekarz prowadzący diagnozę
Lekarzem prowadzącym jest psychiatra - wizyty odbywają się mniej więcej raz w miesiącu, chyba że lekarz uzna, że można rzadziej.
Psychiatra powinien kierować dziecko na badania do kolejnych specjalistów i na terapie, i do niego z powrotem wszystkie te wyniki powinny trafiać, żeby miał pełen obraz sytuacji.
Badania potrzebne do diagnozy:
Badania potrzebne w razie decyzji o leczeniu farmakologicznym:
Wybrane metody wsparcia. Metod jest wiele, zazwyczaj stosuje się kilka równocześnie - oczywiście rodzice z lekarzem decydują, które zastosować:
Z przyjemnością informujemy, że zestaw materiałów ćwiczeniowych Pewny Start dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Wydawnictwa Szkolnego PWN, zdobył Nagrodę Główną w kategorii Wydawnictwa edukacyjne w XIII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku. Organizatorem konkursu jest Komitet Ochrony Praw Dziecka, organizacja pozarządowa, której misją jest ochrona praw i interesów dziecka. W bieżącej edycji patronat honorowy nad konkursem objęła Pani Prezydentowa Jolanta Kwaśniewska oraz Rzecznik Praw Dziecka Pan Marek Michalak.
Czytaj więcej: Pewny Start Wydawnictwa Szkolnego PWN zwycięzcą w konkursie Świat Przyjazny Dziecku!
Zespół Aspergera należy do całościowych zaburzeń rozwoju. Dziecko z zespołem Aspergera cechują między innymi deficyty w sferze rozumienia sytuacji społecznych, motywów działania, myśli i uczuć innych osób. Wynika to z odmiennego funkcjonowania mózgu. Niezwykle ważną rolę odgrywa tzw. zaburzenie teorii umysłu. Z tego powodu dziecko z ZA ma ogromne trudności z rozpoznawaniem stanów emocjonalnych drugiego człowieka. Nie zauważa sygnałów przekazywanych poprzez mimikę i gesty.
Pomimo bardzo dobrej znajomości języka i pedantycznego często sposobu wypowiedzi dziecko może mieć problemy z zastosowaniem języka w kontekście społecznym. To co dla innych przychodzi w sposób naturalny (jest oczywiste) dla dziecka z ZA jest trudne i mało intuicyjne. Dziecko może mieć trudność ze swobodną wymianą zdań, nie zawsze zauważa i rozumie myśli i uczucia innych, a przez to ma trudności w odczytywaniu nasilenia emocji.
Czytaj więcej: Potrzeby społeczne ucznia z zespołem Aspergera
„Małe dzieci z ADHD. Wczesna identyfikacja i interwencja” - nowa publikacja wydawnictwa PWN
Droga Przez Życie z Autyzmem:
Poradnik dla nauczycieli - Zespół Aspergera:
https://www.dropbox.com/s/prhkdg20mzp5zml/EducatorsAsperger_pol.pdf?dl=0
Do darmowych przejazdów komunikacją miejską w Warszawie uprawnione są m.in.:
Dzieci i młodzież dotknięta inwalidztwem lub niepełnosprawnością, nie dłużej niż do ukończenia 26. roku życia na podstawie:
Codzienność dziecka z zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty to rodzaj wyjątkowego poradnika napisanego przez osoby, które na co dzień pokonują wiele trudności związanych z opisanym problemem. Autorki, prywatnie mamy dzieci z zespołem Aspergera, przybliżają codzienne życie takich właśnie rodzin. Książka, obok bogatej wiedzy teoretycznej przekazanej w przystępny sposób, zawiera praktyczne porady zilustrowane licznymi przykładami zaczerpniętymi z prawdziwych doświadczeń i przeżyć rodziców dzieci z zespołem Aspergera.
Dane techniczne:
format: A5 objętość: 192 strony oprawa: miękka
Książka powstała w wyniku doświadczeń Autorki, która jest matką chłopca z zespołem Aspergera oraz terapeutą dzieci z zaburzeniami rozwoju. Jej celem jest pomoc w zrozumieniu specyfiki funkcjonowania dziecka z zespołem Aspergera, a także zaprezentowanie metod pracy i terapii, które można zastosować w szkole. Autorka opisuje symptomy zaburzenia i etapy diagnozy. Omawia najczęstsze problemy, które napotyka w szkole dziecko z zespołem Aspergera.
Autorka przedstawia sposób myślenia i funkcjonowania takiego ucznia, aby pomóc nauczycielowi zrozumieć jego świat. Jest to podwójnie trudne, gdyż dziecko rozpoczyna nowy etap w swoim życiu (nowe środowisko, nowe wyzwania, obowiązki), a często też dopiero dowiaduje się o przyczynie swojej inności (w wielu wypadkach dopiero w szkole trudności dziecka są diagnozowane jako zespół Aspergera) i musi nauczyć się z nią żyć.
Dane techniczne: format: A5 objętość: 92 strony oprawa: miękka
Fundacja SAVANT
02-729 Warszawa, ul. Rolna 165A
KRS 0000460406 NIP 521-365-17-70
e-mail: fundacja@savant.org.pl
nr konta BGŻ 40 2030 0045 1110 0000 0407 9690
| Bogdan Mizerski | Beata Grotowska |
| Edukacja Savant | Szkolenia Savant |
| Wszystko o ADHD | Wszystko o zespole Aspergera | Asperger w pytaniach i odpowiedziach |
Copyright © Bogdan Mizerski 2015 All Rights Reserved.